torstai 25. helmikuuta 2016

Kirjahyllyn aarteet, osa 2: Austenit ja Brontët

Kirjahyllyn aarteet -juttusarjani otettiin hyvin vastaan, kivaa ja kiitos siitä! Ensimmäisessä osassa esittelin hyllyni vanhat tyttökirjat ja toisessa osassa jatketaan ehkä hiukan samankaltaisella linjalla. Luvassa on neljän englantilaisen 1800-luvun kirjailijattaren klassikkoteokset, jotka ovat hyllyni suurimpia aarteita ja kovasti mieleeni. Kyseessä ovat tietenkin Jane Austen sekä Anne, Charlotte ja Emily Brontë.


Jane Austenia on hyllyssäni heikonlaisesti, vain Neito vanhassa linnassa, Emma sekä Viisasteleva sydän pokkarina.

Emman ostin ennen joulua Turun kirjastoautojen tallin poistomyynnistä eurolla ja se oli oikea löytö, niin kaunis ja hyväkuntoinenkin. En ole Emmaa vielä lukenutkaan, mikä tuntuu vähän hassulta! Emmaan yhdistyy muisto lapsuudestani. Joku sisaruksistani (en tiedä, vaikka se olisin ollut minä...) luki kirjasta ennen nukahtamista ääneen pitkiä, monta sivua kestäviä tylsiä monologeja ja meillä oli valtavan hauskaa. Ehkäpä tuo muisto on vaikuttanut siihen, etten ole vieläkään lukenut kirjaa.

Neito vanhassa linnassa (kirjamessulöytö muutaman vuoden takaa) sekä Viisasteleva sydän sen sijaan on luettu ja hyväksi todettu. Kokoelmiini haluaisin ehdottomasti ainakin yhden lempikirjoistani, Ylpeyden ja ennakkoluulon, mieluiten jonakin vanhana kauniina painoksena. Myös Kasvattitytön tarina olisi tervetullut, sitä en ole myöskään lukenut tai jos olenkin, en muista siitä mitään.

Anne Brontën Agnes kotiopettajattaren olen ostanut käytettynä tuona kauniina painoksena Turun kirjamessuilta. Bloggaus kirjasta löytyy täältä. Annen toisenkin kirjan, Wildfell Hallin asukkaan olen lukenut.

Charlotte Brontën Shirley on samaa sarjaa Agneksen kanssa, Turun kirjamessuilta ostettu. Aion lukea sen Charlotte Brontë -haasteeseen. Syrjästäkatsojan tarina ei ole omani, vaan lainassa äitini hyllystä, josta sen olen lapsuudessani lukenut ainakin kerran, ehkä jopa kahdesti, mutta muistikuvia siitä ei ole lainkaan, senkin aion lukea mahdollisimman pian. Jane Eyre englanniksi on vanhimpia kirjojani, mutta en ole tuota versiota lukenut kertaakaan, vaan pari vuotta sitten Suomeksi.

Emily Brontën Humiseva harju on rakkaimpia kirjojani. Ostin sen muistaakseni ensimmäisenä opiskeluvuotenani, tuohon aikaan minulla oli vain muutamia romaaneja enkä paljon ehtinyt lukemaankaan. Kirja reissasi lopulta mukanani muun muassa Utsjoen kenttäkurssille ja sen tunnelma piti vallassaan koko ajan.

Mitä tunteita Austen ja Brontën sisarukset herättävät? Oletko lukenut nämä hyllyssäni olevat kirjat, mikä niistä on suosikkisi?

Aiemmat kirjahyllyn aarteet:
Osa 1. Vanhat tyttökirjat

14 kommenttia:

  1. Olen lukenut Emman, Viisastelevan sydämen, Syrjästäkatsojan tarinan, Jane Eyren (suomeksi) ja Humisevan harjun (englanniksi). Kaikki mainitsemani ovat myös omassa hyllyssäni. Lisäksi siellä on paljon lisää Austenia. Humiseva harju on minun ehdoton suosikkini Brontën sisarusten tuotannosta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Humisevan harjun tunnelma on täysin ainutlaatuinen <3 Hieno kokoelma sinullakin!

      Poista
  2. Syrjästäkatsojan tarina ja Shirley odottavat minullakin hyllyssä lukuvuoroaan, joista toisen ainakin haaveilen lukevani tuohon Bronte-haasteeseen. Kotiopettajattaren romaani on ehdoton lemppari<3 mutta Humisevaan harjuun en yhtään ihastunut, kauheaa synkistelyä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kivaa, meillä on samat suunnitelmat :) Minä sitten taas rakastin sitä synkistelyä <3

      Poista
  3. Minun suosikkini ovat Jane Austenin Ylpeys ja ennakkoluulo ja Järki ja tunteet. Kotiopettajattaren romaani valitettavasti petti odotukseni ja Humiseva harjukaan ei oikein kolahda. Mutta Ylpeys ja ennakkoluulo on ihana :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ylpeys ja ennakkoluulo on minun suosikkikirjojeni top vitosessa! Sen huumori ja ajattomuus tekevät siitä todellisen klassikon. Toki osansa on myös loistavalla tv-filmatisoinnilla.

      Poista
  4. Syrjästäkatsojan tarinan olen lukenut joskus, Emma odottaa lukupinossa vuoroaan. Jane Eyre eli Kotiopettajattaren romaani on iki-ihana tarina samoin kuin monet Bronten sisarusten tarinat. Humisevalle harjulle en vain ole uskaltautunut. Shirleytkin odottaa löytämistään.
    Minäkin pidän vanhoista painoksista, niissä on jotain sellaista tunnelmaa, mitä nykyyisistä kiiltokantisista kirjoista ei löydy.

    VastaaPoista
  5. Austenilta olen lukenut kaiken ja Kasvattitytön tarinaa lukuun ottamatta ne löytyvät omasta hyllystänikin. Itse olen ihastunut uusiin pokkaripainoksiin joista sinultakin on Viisasteleva sydän. Ne näyttävät niin kauniilta yhdessä! Kotiopettajattaren romaanin ja Humiseva harjun olen myöskin lukenut ja jälkimmäinen löytyy hyllystäkin, mutta muihin Bronten sisarusten teoksiin pitäisi kyllä tutustua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nuo pokkarit ovat kyllä poikkeuksellisen kauniita! Ihanaa että vanhoja klassikoita julkaistaan nykyään usein pokkarina, juuri katselin kirjakaupassa Dostojevskin Idioottia uutena pokkaripainoksena :)

      Poista
  6. Jane Austenin opuksia löytyy melkein kaikki hyllystäni, vain jokunen uupuu. Olen kuunnellut Viisasteleva sydän opuksen äänikirjana ja koittanut lukeakin kirjaa, mutta jostain syystä sen ennemmin kuunteli toisen lukemana ja synnytteli ihania mielikuvia tarinasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Äänikirjat toimivat monesti todella hyvin, jos vain lukija on oikea :)

      Poista
  7. Humiseva harju, Kotiopettajattaren romaani ovat minun ehdottomia suosikkejani, Shirleystä en juurikaan pitänyt, mutta Syrjästäkatsojan tarina oli hyvä. Viisastelevan sydämen ja Neidon vanhassa linnassa olen myös lukenut ja pidin myös niistä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tässä joukossa on kyllä upeita kirjoja! Saa nähdä mitä minä pidän Shirleystä, minulla ei ole mitään ennakkotietoja kirjasta.

      Poista

Kommentti ilahduttaa aina, kiitos!